Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
MIK är en förkortning för Medie- och informationskunnighet och innebär bl.a. att:
Vi lever i ett allt mer digitaliserat samhälle som ställer nya och föränderliga krav på dess medborgare. Skolans uppdrag är att förbereda sina elever på bästa sätt för att möta dessa framtida krav.
Medie- och informationskunnighet (MIK) finns nämnt i många passager i skolans styrdokument. Förmågorna tränas därför enskilt i olika ämnen, men även i större samarbeten. Nedan följer skolans MIK-upplägg för de olika MIK-samarbeten där biblioteket ingår på något sätt.
När? | Elever? | Vad? | Pedagoger? |
---|---|---|---|
HT år 1 | Samtliga elever | Praktisk bibliotekskunskap (t.ex Inlästa läromedel, Legimus, hantera lån, | Bibliotekspedagogen/ Svensklärarna |
VT år 1 | Svenska/samhällskunskap högskole-förberedande program | Faktasökning i olika källor, uppsatsskrivning. | Bibliotekspedagogen/ Svensklärarna/ Samhällskunskapslärarna |
År 2 | Svenska högskole-förberedande program | Uppsats med MIK-tema (t.ex. etik och juridik på nätet) | Bibliotekspedagogen/ Svensklärarna |
År 3 | GA-elever, högskole-förberedande program samt Försäljning- och serviceprogrammet | En systematisk, riktad insats till samtliga elever i samband med deras gymnasiearbete, (med anpassning till studieförberedande resp. yrkesförberedande program) exv.:
| Bibliotekspedagogen/ GA-handledarna |
Senast uppdaterad