Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Publicerad
, klockan
Senast ändrad
, klockan
Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Under tisdagen hade eleverna som läser Samhällskunskap 2 och Internationella relationer ett gemensamt FN-rollspel baserat på Svenska FN-förbundets modell.
FN-rollspelet syftar till att eleverna utvecklar förståelsen för internationella relationer och internationell konfliktlösning inom en specifik global fråga. Utöver förståelsen för konfliktlösning, ökar övningen insikten i värdet av förhandlingar, samt utvecklar såväl argumentationsteknik som retorik.
FN-rollspelet fokuserar på vad FN kan göra när den enskilda staten inte skyddar sin befolkning. Dagens FN-rollspel tog avstamp i konflikten i Myanmar, där den nationella regeringen har misslyckats med att ta sitt ansvar för att skydda sin befolkning, alltså den etniska minoriteten Rohingya.
Rollspelet har föregåtts av flera veckors arbete i kurserna där eleverna dels kunnat läsa in sig på konflikten, dels blivit indelade i 15 grupper, där varje grupp representerar en medlemsstat i FN:s säkerhetsråd. Varje medlemsstat fick sedan ett rollkort med information om landets allmäna hållning i frågan, strategi i förhandlingarna samt viktiga ståndpunkter.
Rollspelet pågick i tre timmar med inledande teambuildingaktivitet, inledning, välkomnande och öppningstal. Mitten av passet ägnades åt lobbyverksamhet, där respektive medlemsstat fick möjlighet att övertyga de andra om att skriva under deras resolutioner. De resolutioner som fått tillräckligt mycket stöd i detta skede, kunde sedan tas upp i debatten, rollspelets avslutande del.
När alla länder fått möjligheten att säga sitt om resolutionerna i debatten, var det dags för votering, där de permanenta medlemmarna av säkerhetsrådet: Kina, Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA hade vetorätt.
Trots framgångsrikt lobbyarbete, med starkt stöd från många länder, förbyttes hopplöshet i frustration med utfallet: Ingen resolution kunde klubbas igenom, utan samtliga fick avslås p.g.a. att det alltid var minst ett land med vetorätt som utnyttjade denna för att rösta mot resolutionen. Det blev en nyttig och lärorik upplevelse för eleverna och lärarna avslutade det långa eftermiddagspasset med att tacka för väl genomförd insats.
Extern länk: Svenska FN-förbundets rollspel: https://fn.se/fnskola/fn-rollspel/
Senast uppdaterad